Project Latijn & STEaM - Super Marcus: Leer Een Game Bouwen

Introles programmeren voor dit project.
Dit volledige project kan digitaal gemaakt worden.
Het initiatief

We bevinden ons in het jaar 300 n.C. op hoogste punt in Gent (Ganda), de Blandijnberg. Daar staat de grote villa van de Romeinse heer Blandinius. De hoogdagen van het Romeinse Rijk lijken geteld, want de barbaren, opgejut door klimaatverandering en de hunnen, bedreigen de villa en onze heer. Het is onze taak, als Romeinse soldaat genaamd Super Marcus, om hem te redden!

Tot daar de geschiedkundige en Latijnse achtergrond van dit project waarin we onze eigen game ontwikkelen! Binnenin de ontwikkelomgeving MakeCode bouwen we, met JavaScript, onze eigen platform-game.

In dit vakoverschrijdend project leer je meer over het Romeinse leger, de Latijnse cultuur, de geschiedenis van Gent, computationeel denken en programmeren.

De vernieuwing

Dit is een vakoverschrijdend project die kennis en vaardigheden uit de lessen ICT, programmeren, geschiedenis en Latijn combineert. Tijdens dit project krijgen leerlingen ook de kans om samen te werken met leerlingen uit een andere richting.

Dit project heeft als doel dat de leerlingen meer leren over de geschiedenis van Gent, de cultuur van de Romeinen en hedendaagse computervaardigheden. Dit kunnen ze volledig digitaal doen!

Waarom en hoe?

Dit project bestaat uit zeven lessen. Een les Latijn, een les geschiedenis en vijf lessen programmeren. We maken gebruik van o.a. de MakeCode - omgeving van Microsoft om de game te maken. Deze game kan gespeeld worden op de computer, maar ook geïnstalleerd worden op kleine gameconsoles.

Resultaten

Leerlingen leren de vaardigheden om, binnen een gegeven context en achtergrond, een game te maken. Hierna kunnen ze deze vaardigheden verder gebruiken om een eigen game te ontwerpen.

Externe bronnen / partners
Type locatie:

Comments

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren